{"id":940,"date":"2019-12-10T16:02:32","date_gmt":"2019-12-10T15:02:32","guid":{"rendered":"https:\/\/blog.jarstr.pl\/?page_id=940"},"modified":"2020-02-19T16:27:50","modified_gmt":"2020-02-19T15:27:50","slug":"sakwy","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/blog.jarstr.pl\/wiedza\/sakwy\/","title":{"rendered":"Sakwy"},"content":{"rendered":"\n
\n

Nie kupuj z\u0142ych<\/h2>\n\n\n\n

Moje pierwsze sakwy mia\u0142y walory wy\u0142\u0105cznie edukacyjne – pokaza\u0142y dobitnie, \u017ce pomys\u0142 sakw 3-komorowych, z ta\u015bmami mocuj\u0105cymi do baga\u017cnika i komorami z zamkami b\u0142yskawicznymi – to jest Z\u0141O. Niepraktyczne, problematyczne, irytuj\u0105ce. Nadal kto\u015b te potworki produkuje, ale w \u017cadnym wypadku nie nale\u017cy ich kupowa\u0107, a ju\u017c na pewno nie bra\u0107 na d\u0142u\u017cszy wyjazd \ud83d\ude42<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n<\/div><\/div>\n\n\n\n

Dobre sakwy wyprawowe zawsze b\u0119d\u0105 mocowane z bok\u00f3w baga\u017cnika, tak by g\u00f3r\u0119 baga\u017cnika zostawi\u0107 na namiot, wod\u0119, bie\u017c\u0105ce zakupy, dodatkowy w\u00f3r baga\u017cowy, itd. I g\u0142\u00f3wne komory sakw maj\u0105 by\u0107 bez zamk\u00f3w b\u0142yskawicznych. Zamki, cho\u0107by najlepsze, zawsze b\u0119d\u0105 \u017ale reagowa\u0107 na cho\u0107by lekkie przepe\u0142nienie – i k\u0142opoty gotowe. Zamykanie komory mo\u017ce by\u0107 albo zwijane (niezb\u0119dne przy wodoszczelno\u015bci) albo zaci\u0105gane link\u0105 i przykryte klap\u0105 (jak w plecakach).<\/p>\n\n\n\n

Mocowanie<\/h2>\n\n\n\n

Mocowanie sakw do baga\u017cnika mo\u017cna zrobi\u0107 na dwa sposoby (wszelkie wynalazki oparte o ta\u015bmy, rzepy, itd nale\u017cy pomin\u0105\u0107 milczeniem):<\/p>\n\n\n\n

\"\"System Ortlieba: zaczep na g\u00f3rnej rurce baga\u017cnika posiada blokad\u0119 zabezpieczaj\u0105c\u0105 przed zsuni\u0119ciem si\u0119 sakwy np. na wybojach, tak \u017ce dolny zaczep do baga\u017cnika ma za zadanie chroni\u0107 jedynie sakw\u0119 przed odchylaniem si\u0119 od baga\u017cnika. Blokad\u0119 odbezpiecza si\u0119 po prostu poci\u0105gni\u0119ciem za uchwyt (ten do przenoszenia sakwy w r\u0119kach). Jest to rozwi\u0105zanie bardzo wygodne – zdejmowanie i zak\u0142adanie sakw jest tak \u0142atwe i szybkie jak to tylko mo\u017cliwe. Jest to nie do przecenienia, gdy trzeba je cz\u0119sto zak\u0142ada\u0107, np. dla przenoszenia roweru przez trudne miejsca trasy. Niestety rozwi\u0105zanie Ortlieba oznacza, \u017ce g\u00f3rny zaczep jest do\u015b\u0107 z\u0142o\u017con\u0105 konstrukcj\u0105, do tego wykonan\u0105 z plastyku. Plastyk poddany du\u017cym napr\u0119\u017ceniom (szarpni\u0119cia ci\u0119\u017ckimi sakwami na wybojach) – brzmi s\u0142abo, nieprawda\u017c? Ma\u0142o ludzi skar\u017cy si\u0119 na problemy w trasie tym spowodowane, ale s\u0105 takie relacje (np. tu<\/a>). <\/p>\n\n\n\n

\"\"System Crosso: sakwa posiada trzy proste, stalowe haki: dwa na g\u00f3rze – do powieszenia sakwy na g\u00f3rnej rurce baga\u017cnika i jeden dolny – do zaczepienia sakwy o „oczko” na dole baga\u017cnika. Dolny hak jest na regulowanym, elastycznym naci\u0105gu, tak by mocowanie by\u0142o \u015bci\u015ble rozpi\u0119te na baga\u017cniku. Zalety: prostota, wytrzyma\u0142o\u015b\u0107, \u0142atwo\u015b\u0107 w ewentualnym serwisowaniu (sakwy mog\u0105 ucierpie\u0107 np. w transporcie – wygi\u0119ty stalowy hak bez problemu wyprostujesz, a po\u0142amanego plastyku nie). Niestety elastyczny naci\u0105g mo\u017ce by\u0107 \u017ar\u00f3d\u0142em problem\u00f3w na du\u017cych wybojach – ci\u0119\u017cka sakwa mo\u017ce przez to podskoczy\u0107 na tyle, by g\u00f3rne haki zsun\u0119\u0142y si\u0119 z rurki. Oczywi\u015bcie mo\u017cesz ryzyko minimalizowa\u0107 zwi\u0119kszaj\u0105c si\u0142\u0119 naci\u0105gu (jest regulacja), ale wtedy zak\u0142adanie sakw stanie si\u0119 jeszcze trudniejsze. Zreszt\u0105 i bez tego nie jest to ca\u0142kiem proste – a robione na czas potrafi gra\u0107 na nerwach. Spadni\u0119cie sakwy mo\u017ce by\u0107 gro\u017ane – znam przypadek, gdy hak cz\u0119\u015bciowo odpad\u0142ej sakwy poniszczy\u0142 kilka szprych w kole. Jedynym skutecznym zabezpieczeniem przed tak\u0105 ewentualno\u015bci\u0105 jest spi\u0119cie obu sakw (ich uchwyt\u00f3w do przenoszenia) na g\u00f3rze baga\u017cnika. Np. kawa\u0142kiem linki zaci\u0105gni\u0119tej zaciskiem (jak w plecaku).<\/p>\n\n\n\n

Gdy kupowa\u0142em swoje pierwsze prawdziwe sakwy, to Ortlieby mia\u0142y opini\u0119 debe\u015bciak\u00f3w, ale kosztowa\u0142y maj\u0105tek. Polski Crosso mia\u0142 cen\u0119 kilkakrotnie ni\u017csz\u0105, ale potrafi\u0142 przekona\u0107 jako\u015bci\u0105. Do tego w Crosso szyli sakwy z wytrzyma\u0142ej cordury, podczas gdy Ortlieb – konsekwentnie z laminatu. Wybra\u0142em Crosso i nie \u017ca\u0142uj\u0119 – te sakwy przetrzyma\u0142y nawet najbardziej brutalne traktowanie i s\u0105 bardzo wygodne. S\u0142u\u017c\u0105 mi do dzi\u015b, a to ju\u017c kilkana\u015bcie lat: tak solidny i bezproblemowy powinien by\u0107 ka\u017cdy element wyprawowego wyposa\u017cenia!<\/p>\n\n\n\n

Crosso Expert 66 vs Ortlieb Back Roller PRO Classic<\/h2>\n\n\n\n
\n