{"id":942,"date":"2019-12-10T16:04:09","date_gmt":"2019-12-10T15:04:09","guid":{"rendered":"https:\/\/blog.jarstr.pl\/?page_id=942"},"modified":"2020-01-19T11:43:26","modified_gmt":"2020-01-19T10:43:26","slug":"lancuch","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/blog.jarstr.pl\/wiedza\/lancuch\/","title":{"rendered":"Konserwacja \u0142a\u0144cucha"},"content":{"rendered":"\n

Idealnie obs\u0142ugiwany \u0142a\u0144cuch potrafi prze\u017cy\u0107 30 tys km, a obs\u0142ugiwany bardzo \u017ale – mo\u017ce nie przetrwa\u0107 nawet 3 tys km (obie liczby prawdziwe). Wi\u0119c jest o co zabiega\u0107 – nawet je\u015bli jeste\u015b leniem totalnym, to odrobiny pracy przy \u0142a\u0144cuchu nie unikniesz, je\u015bli chcesz wi\u0119cej je\u017adzi\u0107.<\/p>\n\n\n\n

\u0141a\u0144cuch zu\u017cyty robi si\u0119 nieco d\u0142u\u017cszy (wycieraj\u0105 si\u0119 tulejki ogniw), wi\u0119c przestaje pasowa\u0107 do z\u0119batek – „przeskakuje”, zw\u0142aszcza na podjazdach. Co gorsza wyd\u0142u\u017cony \u0142a\u0144cuch wyciera z\u0119batki tak, \u017ce nowy \u0142a\u0144cuch, za\u0142o\u017cony do wytartych z\u0119batek te\u017c b\u0119dzie przeskakiwa\u0142 – wtedy razem z \u0142a\u0144cuchem trzeba zmienia\u0107 tak\u017ce kaset\u0119, a mo\u017ce i blaty na korbie (albo i ca\u0142\u0105 korb\u0119 – mo\u017ce wyj\u015b\u0107 por\u00f3wnywalnie cenowo).<\/p>\n\n\n\n

Pr\u00f3bowa\u0142em r\u00f3\u017cnych metod i w ko\u0144cu podszed\u0142em do sprawy metodycznie: najpierw spr\u00f3bowa\u0142em skuteczno\u015bci metody z 3 \u0142a\u0144cuchami (zmienianymi rotacyjnie co ok. 1 tys km) i naprawd\u0119 si\u0119 stara\u0142em dba\u0107 o czysto\u015b\u0107. Skutek: doci\u0105gn\u0105\u0142em na jednym nap\u0119dzie do 15 tys km (w tym sporo podjazd\u00f3w). Dla por\u00f3wnania dla nast\u0119pnego nap\u0119du spr\u00f3bowa\u0142em dba\u0107 nieco mniej uwa\u017cnie i nie rotowa\u0107 \u0142a\u0144cuch\u00f3w – wysz\u0142o nieca\u0142e 10 tys km. Jak dla mnie wniosek z tego eksperymentu jest jednoznaczny: nie ma co si\u0119 szarpa\u0107 dla bicia rekord\u00f3w – 10 tys to wystarczaj\u0105co dobry wynik, a czas lepiej sp\u0119dza\u0107 na je\u017adzie ni\u017c na pucowaniu roweru.<\/p>\n\n\n\n

Oczywi\u015bcie kto\u015b mo\u017ce powiedzie\u0107, \u017ce nap\u0119d ma by\u0107 czysty i ju\u017c, \u017ce nie wypada, \u017ce regularne czyszczenie w ko\u0144cu wchodzi w nawyk, itd. I pewnie ma racj\u0119, tyle \u017ce ta racja k\u0142\u00f3ci si\u0119 z moim lenistwem. Ja wiem, \u017ce wk\u0142adaj\u0105c czas i wysi\u0142ek mo\u017cna nap\u0119d wymienia\u0107 rzadziej, ale uzna\u0142em \u017ce 10 tys km to do\u015b\u0107 i nie musz\u0119 stara\u0107 si\u0119 bardziej \ud83d\ude42<\/p>\n\n\n\n

M\u00f3j program minimum, pozwalaj\u0105cy osi\u0105ga\u0107 10 tys km przebiegu na jednym nap\u0119dzie, wygl\u0105da nast\u0119puj\u0105co:<\/p>\n\n\n\n